Wybierz miasto:

Miasto:

Plastuś - Gabinet Integracji Sensorycznej - porady online - recenzja

2020-07-17

Diagnostyka i poradnictwo online w zakresie zaburzeń sensorycznych u dzieci i dorosłych.

 

 

Integracja Sensoryczna

 

       Metoda Integracji Sensorycznej (SI) jest jedną z kompleksowych metod terapeutycznych. Jest stosowana w odniesieniu do dzieci z opóźnieniem w rozwoju psychoruchowym, trudnościami w nauce, z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, dzieci z ADHD i autyzmem.

 

 

Może być również zalecana dla dzieci w przebiegu o wiele lżejszych zaburzeń, jakie utrudniają codzienne funkcjonowanie.

 

Gdy pytamy specjalistę: Z jakimi problemami możemy zwrócić się o pomoc do gabinetu integracji sensorycznej? Co może nas jako rodziców zaniepokoić w zachowaniu dziecka? Na co powinniśmy zwrócić uwagę? - odpowiedź brzmi:

 

    "Wszelkie zaburzenia związane z rozwojem psychomotorycznym, napięciem mięśniowym, koordynacją ruchową, równowagą, koncentracją uwagi, nadpobudliwością, zaburzeniami emocjonalnymi i zachowaniem mogą być spowodowane nieprawidłowym przetwarzaniem, jak i rejestrowaniem poszczególnych systemów zmysłowych."

 

 

 

 

   Na wszelkie tego typu zaburzenia powinniśmy zwrócić uwagę.

 

   Diagnostyka obejmuje dzieci od wieku niemowlęcego do dorosłych. U małego dziecka, niemowlęcia zaburzenia mogą dotyczyć nadmiernej sztywności bądź wiotkości mięśni, kłopotów ze snem, u dziecka starszego, w wieku przedszkolnym mogą przybrać postać natręctw czy też nie akceptowania przez dziecko np mycia głowy, obcinania paznokci, nadwrażliwością na szorstkie ubrania, brakiem akceptacji dla . U starszych dzieci w wieku szkolnym możemy obserwować zaburzenia wynikające z wyraźnym "odstawaniem" od rówieśników, dzieci z zaburzeniami nie są tak sprawne fizycznie jak ich rówieśnicy, mają problem z zachowaniem równowagi, koncentracją, często potykają się, brzydko piszą, wolno uczą się czytać, mają kłopoty w przyswajaniu wiedzy, są przemęczone, unikają wysiłku fizycznego, mogą mieć problem z nauką jazdy na rowerze.

 

 

 

   Integracja sensoryczna to proces organizujący (integrujący) docierające do mózgu informacje zmysłowe (sensoryczne) płynące zarówno ze środowiska jak i z ciała, tak aby mogły być one użyte do celowego działania. Mózg rozpoznaje, interpretuje i segreguje informacje płynące z receptorów:

  • wzrokowych,
  • słuchowych,
  • smakowych,
  • dotykowych,
  • proprioceptywnych (odpowiadających za czucie głębokie),
  • przedsionkowych (zmysł równowagi)

tak, aby mogły zostać one użyte w działaniu, będącym odpowiedzią na wymagania otoczenia.

 

 

 

 

Na czym polegają zajęcia?

 

     Terapia Integracji Sensoryczna przyjmuje formę zabawy kierowanej ma na celu dostarczenie dziecku podczas aktywności ruchowej odpowiedniej ilości bodźców sensorycznych, które wywołują poprawę integracji bodźców docierających z otoczenia oraz z ciała dziecka. Zabawy prowadzone podczas zajęć terapeutycznych  wpływają korzystnie na prawidłowy rozwój sfery emocjonalnej i poznawczej dziecka. Wspomagają proces uczenia się i niwelują problemy z koncentracją. Wprowadzanie do terapii coraz bardziej skomplikowanych zadań podnosi zaangażowanie dziecka w zajęcia oraz zwiększa jego samoocenę. Prawidłowo prowadzona terapia normalizuje reakcje dziecka na różnego rodzaju bodźce docierające z jego ciała i otoczenia, m.in. dotyk, na który wcześniej reagowało np. rozdrażnieniem lub który ignorowało.

 

   Na zajęciach w ramach integracji sensorycznej stymulujemy pozytywnie dzieci poprzez turlanie, huśtanie się, kręcenie w kółko jak na karuzeli, stąpanie bosymi stopami po różnych powierzchniach, ćwiczenie sprawności rąk, manipulowanie małymi przedmiotami, ćwiczenie motoryki małej i mózgu, stymulowanie go fakturami, kolorami, kształtami.

 

 

Integracja Bilateralna (BI)

 

 

 

     Integracja bilateralna zajmuje się współpracą i koordynacją naszego ciała. Umożliwia wykonywanie określonych ruchów przez jedną stronę ciała niezależnie od ruchów jej drugiej strony oraz koordynację obydwu części ciała podczas wykonywania wielu sekwencji ruchów. Czynnościami wymagającymi takiej współpracy są np. łapanie piłki, cięcie nożyczkami, szycie lub jazda na rowerze.

 

 

      Program dwustronnej integracji jest przeznaczony dla dzieci oraz osób dorosłych, które doświadczają problemów z: obniżoną koordynacją obustronną, zaburzoną świadomością własnego ciała, niewykształconą w pełni lateralizacją, problemami z różnicowaniem stron prawa/lewa;

Dzieci mogą mieć trudności w orientacji przestrzennej, w szkole mają kłopoty z koncentracją uwagi oraz osłabioną pamięcią. Odznaczają się często nadpobudliwością psychoruchową.

 

 

    Usprawnienie tych funkcji umożliwia poprawę osiągnięć w nauce, wyższą samoocenę oraz zwiększa pewność siebie – to wszystko przekłada się również na interakcje społeczne. Program integracji bilateralnej poprzez indywidualnie dobrane ćwiczenia ma na celu dostarczyć naszemu mózgowi bodźców, które można porównać do bodźców z wczesnego okresu rozwoju oraz pozwala zamknąć lukę w fazach rozwoju. Dzięki ćwiczeniom integracji bilateralnej możemy usprawnić: dwustronną współpracę między półkulami; wzmocnić świadomość ciała oraz poprawić jego koordynację, wyćwiczyć równowagę statyczną i dynamiczną i wpłynąć na rozwój lateralizacji i percepcji przestrzennej.

 

   Praca nad integracją bilateralną zwiększa osiągnięcia w nauce, podwyższa samoocenę. Dziecko czuje się pewniej, nabiera wiary we własne siły.

 

 

 

 

 

    W przypadku porady zdalnej (przez skype'a lub inny komunikator) najpierw dziecko zostaje zdiagnozowane na podstawie przeprowadzonego wywiadu. Następnie terapeuta dobiera odpowiednią formę zajęć dostosowanych do indywidualnych potrzeb pacjenta. Dziecko wykonuje wraz z rodzicem określone ćwiczenia pod okiem terapeuty z wykorzystaniem prostych materiałów dostępnych w każdym domu. Sens terapii i jej powodzenie tkwi w konsekwencji i powtarzaniu zaleconych ćwiczeń. Terapeuta przygląda się wykonywanym przez nas ćwiczeniom i wychwytuje ewentualne błędy, koordynuje ćwiczenia.

 

    Skuteczność terapii zależy od wielu czynników, jednak na ogół pierwsze pozytywne efekty ćwiczący uzyskuje po ok. pół roku ćwiczeń. Niemniej jednak do tej formy terapii należy podchodzić długodystansowo i nastawić się na minimum rok ćwiczeń.

 

 

 

     Według specjalistów z zaburzeń integracji sensorycznej się nie wyrasta, a istniejące dysfunkcje w późniejszym okresie mogą negatywnie wpływać na proces uczenia się i rozwój społeczno-emocjonalny dziecka. Ćwicząc możemy usprawnić motorykę naszego ciała, wypracować sobie lepsze połączenia w koordynacji ręka-mózg-ręka, nauczyć się panować nad własnym ciałem, zwiększyć poczucie równowagi, wzmocnić kontrolę nad ciałem a tym samym poprawić własną samoocenę.

 

 

   W ramach porady zdalnej możemy również popracować nad innymi dolegliwościami, jak chociażby chorobą lokomocyjną czy zajęciami rozładowującymi stres i napięcie u dorosłych.

 

   Zachęcamy Was do korzystania z porad i ćwiczeń oferowanych w formie zdalnej. Szczególnie w czasach pandemii ta forma pracy z dzieckiem jest najbezpieczniejsza, pozwala również skorzystać z porady rodzicom z innych miejscowości;). Także w gabinecie, na miejscu spotkacie wykwalifikowanych i zaangażowanych terapeutów, a kameralne zajęcia zapewnią Waszemu dziecku optymalne warunki.

 

 

Trening Umiejętności Społecznych (TUS)

 

 

     Trening Umiejętności Społecznych przeznaczony jest dla dzieci, które mają problem z zawieraniem nowych znajomości, nie są asertywne, źle przyjmują krytykę, sprawiają duże kłopoty wychowawcze,  bywają agresywne, nie radzą sobie ze swoimi emocjami, nie odnajdują się w grupie rówieśników lub mają problem z odczytaniem emocji innych ludzi.

 

    TUS to program uczenia dziecka nowych umiejętności społecznych, m.in.: rozpoznawania emocji swoich i innych osób, radzenia sobie ze stresem, nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, umiejętności słuchania i przestrzegania zasad, przezwyciężenia nieśmiałości, proszenia o pomoc, współpracy z innymi i konstruktywnego rozwiązywania konfliktów. TUS uczy reagowania na sytuacje trudne, wzmacnia samoocenę i podtrzymuje asertywność dziecka, uczy wyrażania krytyki i przyjmowania komplementów.

 

 

    Trening ma pomóc dzieciom nabyć lub pogłębić posiadane umiejętności społeczne. Na zajęciach eliminowane są zachowania nieakceptowane przez innych. Dzieci uczą się współistnienia w grupie. Prowadzony jest w grupach dzieci zbliżonych wiekowo (4-6 osób) lub indywidualnie.

 

 

Gabinet Integracji Sensorycznej Plastuś oferuje także zajęcia dla Mam i dzieci.

 

 

    Zajęcia wykorzystują elementy ruchu rozwijającego wg metody Weroniki Sherborne w ramach zasad rodzicielstwa bliskości.

 

    Celem zajęć jest pogłębienie kontaktu z dzieckiem, wzmacnianie poczucia bliskości, zaufania i współdziałania.
Najważniejsza jest relacja jaka wytwarza się w czasie wspólnej zabawy. Dziecko uczestnicząc w takiej formie zajęć pogłębienia zaufanie do samego siebie i własnego ciała, wzmacnia swoje poczucie bezpieczeństwa fizycznego i emocjonalnego oraz lepiej komunikuje się z innymi dziećmi.

 

 

 

Letnia Akademia Plastusia

 

W trakcie wakacji Plastuś - Gabinet Integracji Sensorycznej oferuje zajęcia grupowe dla dzieci.

 

 

   Zajęcia te wspomagają wszechstronny i harmonijny rozwoju dziecka. Podczas zajęć Arteterapii z elementami SI dzieci nabywają umiejętności wyrażania w różnych formach własnych uczuć i emocji, rozwijają własną ekspresję i spontaniczność, uwalniają i odreagowują negatywne emocje, zwiększają samoakceptację i wiarę we własne siły. Arteterapia doskonale sprawdza się w przypadku dzieci nieśmiałych.

 

Kontakt:

 

+48 694 574 369
gabinet@naszplastus.com.pl

 

 

Lokalizacja Gabinetów:

 

ul. Łagiewnicka 54/56, 91-364 Łódź
ul. Piłsudskiego 133 D, 90-368 Łódź

 

 

https://www.facebook.com/Plastu%C5%9B-Gabinet-Integracji-Sensorycznej-1890111374600003/

 

 

 

 

 

 

 

Zapisz się do newslettera

Zapisz się do naszego newslettera, a otrzymasz PDF „Miejsca przyjazne dzieciom i rodzicom”.

Zapisz się do naszego newslettera, a otrzymasz PDF „Miejsca przyjazne dzieciom i rodzicom”.

Rodzicu!

x

Podaj nam swój e-mail, a otrzymasz PDF "Miejsca Przyjazne Dziecom":


BabyGo.pl