Wybierz miasto:

Miasto:

Wycieczka na Zamek Bolków

2023-06-21

Wpis z cyklu Co robić z dzieckiem w Polsce :) Tworzymy tą wiedzę z Wami- mamami, które , jak Wy szukacie ciekawych miejsc z dziećmi w naszym mieście.

Kolejną atrakcje przygotowała dla nas mama- Pani Sylwia Kapłon - mama Emilki, pasjonatka aktywnego spędzania czasu z dzieckiem. Dziś pokaże Wam wspaniałą wycieczkę dla rodzin z dziećmi. Pani Sylwia prowadzi ciekawe konto na Instagramie, na które serdecznie Was zapraszamy:

Sylwia Kapłon (@podrozniczo_z_sylwia_emilka) • Zdjęcia i filmy na Instagramie

W weekend wybraliśmy się na wycieczkę na Zamek Bolków. To zamek wyżynny. Położony jest w Bolkowie na Zamkowym Wzgórzu, na wysokości 396 m n.p.m., które z jednej strony urywa się ostrym urwiskiem, natomiast od strony miasta łagodnym stokiem. Budowla zajmuje 7600 metrów kwadratowych. Pierwsza wzmianka o zamku pochodzi z 1277 roku, gdy legnicki książę Bolesław II Łysy stwierdził „castro nostro”. Później został rozbudowany przez jego syna Bolka I Surowego, księcia świdnicko-jaworskiego.

Za jego panowania został otoczony potężnymi kamiennymi murami obronnymi wraz z systemem bram. Wzniesiono także murowane budynki mieszkalne oraz powstała wieża dziobowa o wysokości 25 m, wybudowana na planie koła. Dziób miał pomagać w obronie przed kulami armatnimi. W przyziemiu znajduje się tzw. loch głodowy, do którego zrzucano skazańców, którzy umierali z głodu i z powodu urazów po upadku. Dalsza gotycka rozbudowa umocnień bramnych oraz murów zewnętrznych zamku, przypada na okres panowania Bernarda i Bolka II. Właśnie wtedy zamek stał się najpotężniejszą twierdzą na Śląsku. Pełnił również funkcję skarbca książęcego.

Po bezpotomnej śmierci Bolka II przeszedł pod władanie korony czeskiej. W 1463 roku został wzięty szturmem przez króla czeskiego Jerzego z Podjebradu, który osadził na nim rycerza Jana z Czernej. Zasłynął on wkrótce z rozbojów i grabieży, co spowodowało iż rozwścieczeni mieszczanie przy wsparciu miast śląskich między innymi Wrocławia i Świdnicy w 1468 roku zdobyli zamek, a samego rycerza powiesili na wieży. W 1703 roku został zakupiony przez Cystersów z Krzeszowa. Po sekularyzacji zakonu w 1810 roku przeszedł na własność skarbu państwa pruskiego. Opuszczony powoli stał się ruiną. Obecnie jest Oddziałem Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze.

Po wejściu przez Bramę Wielką, skierowaliśmy się na Dziedziniec Wielki, już z którego mogliśmy podziwiać piękne widoki na okolicę. Następnie weszliśmy na Dziedziniec Główny, z którego najpierw udaliśmy się po schodach na Wieżę Dziobową, która w przekroju ma kształt łzy.

Z wieży roztacza się panoramiczny widok na Góry Kaczawskie i Sudety Środkowe. Mogliśmy także z góry spojrzeć na ruiny zamku. Po zejściu na dół zajrzeliśmy do lochu i fosy. Pospacerowaliśmy po Dziedzińcu Ogrodowym, z którego zobaczyliśmy Basteje oraz Basztę Łupinową. Na koniec udaliśmy się do muzeum. Na parterze czynna była wystawa czasowa „W służbie stanu swojego – zwyczaje średniowiecznego rycerstwa”.

Zapoznaliśmy się z kulturą rycerską, dawnymi obyczajami i etosem. Na ścianach wisiały plansze mówiące o życiu codziennym rycerstwa, m.in. o edukacji, higienie, zdrowiu, zabawie czy ubiorze. Obejrzeliśmy rekonstrukcję średniowiecznego obozowiska, stroje z epoki i makiety okolicznych zamków.

Na pierwszym piętrze zwiedziliśmy wystawę stałą „VIII wieków historii”, prezentującą burzliwą historię Bolkowa. Na ekspozycji obejrzeliśmy makiety Zamku Bolków, elementy uzbrojenia, portrety Bolka I i Bolka II. Ciekawym elementem wystawy jest genealogia Piastów czy Kalendarium miasta Bolków i samego Zamku.

Zapoznaliśmy Emilkę z kilkoma najważniejszymi wydarzeniami, po czym ponownie wyszliśmy na Dziedziniec Główny, gdzie siedząc na ławce, mogliśmy się posilić po intensywnym zwiedzaniu. Bardzo lubimy zwiedzać podobne zamki. Polecamy i zapraszamy na wycieczkę wśród ruin.

Zapisz się do newslettera

Zapisz się do naszego newslettera, a otrzymasz PDF „Miejsca przyjazne dzieciom i rodzicom”.