Istnieją różne opinie na ten temat, a niektórzy opowiadają się za tym, aby dziecko miało dzieciństwo dla siebie. Są oni zdania, że lepiej poczekać z zapisaniem dziecka na zajęcia dodatkowe, aż będzie w stanie dokonywać własnych świadomych wyborów lub gdy jego umysł będzie w pełni ukształtowany. Podobnie jak w przypadku wszystkich innych zagadnień w psychologii i edukacji dzieci, wątpliwości te są całkowicie naturalne. Jednak według ekspertów Novakid nauka języka angielskiego od najmłodszych lat jest niezbędna do ogólnego rozwoju osobistego. Oto 5 faktów potwierdzających to twierdzenie.
Dzieci są znacznie bardziej ekstrawertyczne niż nastolatki czy dorośli i eksplorują otaczający je świat, w tym język. Nie boją się popełnić błędu i zwracają mniejszą uwagę na to, co inni ludzie mogą o nich powiedzieć lub pomyśleć. Wiele badań wykazało, że niepokój i obawy przed popełnieniem błędu są jednym z głównych czynników tworzenia bariery językowej. Te przeszkody są jednak łatwiejsze do pokonania w młodszym wieku, ponieważ sama metoda nauczania jest inna. - Przy odpowiednim podejściu nauka języka obcego staje się po prostu kolejną zabawą w odkrywanie rzeczywistości: dzieci śmieją się, bawią, wykonują ćwiczenia interaktywne i to już nie edukacja w tradycyjnym sensie hamuje ich w otwieraniu się i odgrywaniu ról małych gwiazd ekranu. Dzięki aktywnemu uczestnictwu w zadaniach przypominających grę, dziecko ma większe możliwości ćwiczenia języka w bezstresowym środowisku, co daje doskonałe podstawy pod przyszłą naukę – komentuje Adrienne Laundry, dyrektor ds. edukacji w Novakid. Jedno z badań przeprowadzonych przez Novakid wykazało, że młodzi uczący się języka angielskiego osiągają lepsze wyniki, gdy mają kontakt z atrakcyjnym, zgrywalizowanym środowiskiem edukacyjnym. Ich rezultaty są o 39 proc. lepsze niż w przypadku osób, które biorą udział w zajęciach z języka angielskiego bez stosowania grywalizacji.
Dzieci nie tylko nabierają pewności siebie w wypowiadaniu się dzięki odgrywaniu różnych ról społecznych, ale także wykazują większą wrażliwość na swoich współrozmówców. Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Zurychu dotyczyło tego, jak jednojęzyczne i dwujęzyczne maluchy w wieku trzech i czterech lat potrafią rozróżnić potrzeby osób z ich otoczenia i odpowiednio na nie odpowiedzieć. W eksperymencie psychologowie poprosili dzieci o schowanie elementów układanki w różnych miejscach, a następnie przedstawili je dwóm współrozmówcom-marionetkom – biedronce i pasikonikowi. Ich zadaniem było patrzenie, jak lalki szukają zagadek oraz udzielanie im wskazówek. Biedronka i pasikonik różnie reagowali na oferowaną pomoc – ta pierwsza dziękowała za każdą radę, ale ten drugi okazał się bardziej samodzielny, woląc samemu zbierać elementy. Chociaż obu grupom udało się pomóc marionetkom, były różnice w sposobie, w jaki to robiły: dzieci dwujęzyczne czuły, że konik polny chciał zrobić wszystko sam i próbowały mu pomóc niewerbalnie, przesuwając element układanki w bardziej dostępne miejsce. Wnioski z badania ponownie dowiodły, że osoby dwujęzyczne wykazują większą wrażliwość w kontaktach z innymi.
Dzieci dwujęzyczne zwykle wykazują większe umiejętności poznawcze, takie jak bardziej rozwinięta koncentracja intelektualna, zdolność skutecznej oceny nowych informacji i większe umiejętności rozwiązywania problemów. Powodem, dla którego osoby dwujęzyczne lepiej wykonują zadania poznawcze, jest to, że zawsze muszą “przełączać się” między językami i odfiltrowywać słowa, których nie potrzebują: „To jest jak światło stopu. Dwujęzyczni zawsze dają zielone światło jednemu językowi, a drugiemu czerwone światło” – mówi Viorica Marian, autorka wielu badań nad wielojęzycznością. Jedno z jej badań wykazało, że ta selektywna zdolność dzieci dwujęzycznych do zaznaczania, co jest odpowiednie, a co nie, może im pomóc nawet w życiu szkolnym, ponieważ dwujęzyczni są bardziej odporni na hałas w klasie.
Przeprowadzono liczne badania, które wykazały, że aby osiągnąć umiejętność mówienia po angielsku bez słyszalnego rodzimego akcentu, trzeba zacząć naukę w młodym wieku, najlepiej przed ukończeniem 5. roku życia. - Wraz z wiekiem coraz trudniej jest zamaskować rodzimy akcent, zwłaszcza po przejściu okresu dojrzewania. Powodem tego jest to, że mózg dziecka wciąż się rozwija i łatwiej jest mu naśladować poprawne wzorce. Możliwe, że nawet w starszym wieku uda się osiągnąć natywną wymowę, jednak będzie to wymagało znacznie więcej czasu i wysiłku – mówi Adrienne Laundry. Jedno z badań sugeruje, że układy włókien naszego mózgu odpowiedzialne za funkcje językowe i myślenie asocjacyjne szybko rosną w przedziale wieku 6-13 lat, ale już po 12. roku życia zdolność przyswajania nowego języka spada, co odpowiada na pytanie, dlaczego lepiej się pospieszyć.
Przyjrzyjmy się, jak pojęcia kolorów są odzwierciedlone w różnych językach. Na przykład w języku japońskim istnieją dwa oddzielne podstawowe kolory: mizuiro (jasnoniebieski) i ao (ciemnoniebieski), których na próżno szukać w języku angielskim. Dlatego nie było niespodzianką, że według jednego z badań osoby mówiące wyłącznie po japońsku bardziej rozróżniały jasnoniebieskie i ciemnoniebieskie niż osoby dwujęzyczne japońsko-angielskie. - Dzieci oczywiście zaczynają uczyć się angielskiego od łatwych słów, takich jak „pies”, „ciastko”, „szkoła”, ale krok po kroku wprowadzane są coraz bardziej skomplikowane sformułowania. W końcu dzieci mogą zapytać: “Ale dlaczego tak się mówi? Jak mogę to przetłumaczyć na swój język ojczysty? Dlaczego w moim języku nie ma odpowiednika tego słowa?” W ten sposób dziecko rozwija krytyczne myślenie, analizując, jaki jest jego język ojczysty i kultura jego kraju oraz zastanawiając się nad tym, jak wszystko się kształtuje – mówi Adrienne Laundry.
Dlatego nauka innego języka nigdy nie polega tylko na studiowaniu jego struktury, to także coś więcej niż tylko różnice kulturowe: nowy język = nowy sposób patrzenia na otoczenie i odkrywania nowych koncepcji!
Novakid to internetowa szkoła języka angielskiego dla dzieci założona w 2017 roku w Dolinie Krzemowej (USA) przez Maxa Azarova, Dmitrija Malina i Amy Krolevetskaya. Obecnie ponad 3000 doświadczonych i wykwalifikowanych nauczycieli prowadzi lekcje języka angielskiego dla dzieci w wieku od 4 do 12 lat za pośrednictwem interaktywnej platformy internetowej, zaprojektowanej przez Novakid. W 2021 r. szkoła przeprowadziła ponad 2,6 mln zajęć dla około 200 000 uczniów. Novakid jest obecnie na 133 miejscu na liście Forbes wśród 500 najlepszych pracodawców startupowych w USA. (https://www.forbes.com/consent/?toURL=https://www.forbes.com/lists/americas-best-startup-employers/). Program edukacyjny Novakid English as a Second Language (ESL) - angielski jako drugi język - jest zgodny z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego (CEFR) i został opracowany z myślą o indywidualnych zainteresowaniach i wieku dzieci. Novakid wykorzystuje grywalizację i technologie VR w celu stworzenia anglojęzycznego środowiska i pomaga dzieciom na całym świecie uczyć się angielskiego w zabawny i interesujący sposób. Unikalna metoda oceny postępów Novakid (ponad 1500 parametrów, testy A/B i inne elementy podejścia opartego na danych) zapewnia doskonałe wyniki i pozwala nauczycielom dostosować program do indywidualnych potrzeb i zainteresowań każdego dziecka. Novakid został doceniony przez wiele organizacji na całym świecie:*Według J’son & Partners Consulting (2021), platforma Novakid ESL jest liderem w swoim segmencie w Europie. W 2021 r. platforma Novakid znalazła się na liście 50 najlepszych firm zidentyfikowanych jako rozwijające się firmy technologii edukacyjnych przez The Org.HolonIQ umieścił Novakid na liście 100 najbardziej obiecujących startupów z Europy w 2021 roku.Drugi rok z rzędu firma Novakid znalazła się na corocznej liście 150 najlepszych firm GSV EdTech wiodących prywatnych firm w cyfrowej przestrzeni edukacyjnej.Malezyjska społeczność rodzicielska Jenama Pilihan Pa & Ma wybrała Novakid jako jedną ze 100 najlepszych marek dla rodziców w Malezji. Oficjalna strona: www.novakid.pl
Rodzicu!
xPodaj nam swój e-mail, a otrzymasz PDF "Miejsca Przyjazne Dziecom":