Co wpływa na kształtowanie się poczucia wartości u dziecka?
Czy trzeba stosować kary lub nagrody, by dziecko przestrzegało norm społecznych?
Jak wyznaczać dziecku granice, by szanować potrzeby zarówno jego, jak i rodzica?
W jaki sposób budować więź z nastolatkiem, by nie zmuszać go do bezdyskusyjnego podporządkowania się?
Czy dojrzewanie w XXI wieku niesie ze sobą wiele zagrożeń?
Jakie problemy towarzyszą dzisiejszym nastolatkom?
Na te i wiele innych pytań będziemy odpowiadać już 15 maja podczas seminarium
„O dzieciach i nastolatkach w kontekście ich rozwoju i relacji z rodzicami”.
Wydarzenie odbywa się w ramach Poznańskich Dni Rodziny.
Paulina Trojanowska-Malinowska przedstawi świat współczesnych nastolatków w kontekście zmian i problemów, jakie towarzyszą im w okresie dojrzewania psychoseksualnego. Zaprezentowane treści opierają się na informacjach uzyskanych od młodzieży podczas zajęć z edukacji psychoseksualnej, psychoterapii oraz pracy na telefonach zaufania. Wykład przybliży zagadnienia dotyczące:
O prelegentce
Paulina Trojanowska-Malinowska – psycholog i seksuolog. Współpracuje z młodzieżą od 9 lat, na zajęciach z edukacji psychoseksualnej, podczas psychoterapii oraz rozmów w telefonach zaufania. Słucha, rozmawia i wspiera nastolatki w pełnym wyzwań okresie dojrzewania psychoseksualnego. Swoim doświadczeniem i wiedzą dzieli się także z rodzicami, opiekunami oraz osobami, które zawodowo pracują z młodzieżą. Prowadzi zajęcia w szkołach na terenie całej Polski. Pracuje w organizacjach działających na rzecz nastolatków oraz placówkach zajmujących się zdrowiem psychicznym.
Czasem, pytając nastolatków w maju o to, co zamierzają robić popołudniu, skoro jest w końcu tak ładnie na dworze, słyszę odpowiedź "ale po co iść na dwór/spotykać się z ludźmi? przecież byłem dwa dni temu... po spodnie? raczej będę dalej grał na komputerze". Dlaczego tak się dzieje, że jedni uzależniają się na tyle od cyberprzestrzeni, że staje się ona nie tylko ich najbliższą rzeczywistością, ale również jedyną, w której dobrze się czują? Dlaczego zamiast porozmawiać, wolimy patrzeć w ekran telefonu?
Cyberprzestrzeń to przecież nie tylko gry, ale również codzienne korzystanie z mediów społecznościowych, czytanie blogów, wiadomości (niejednokrotnie fałszywych) i przeglądanie innych stron. Gdzie zatem kończy się rozrywka, a zaczyna uzależnienie? Jak uchronić siebie i naszych bliskich przed tym, by pewnego dnia nie okazało się, że znajomi są jak hologramy, a w realnym życiu trochę nie ma już na kogo liczyć.
O prelegencie
Marek Goworek – pedagog, specjalista terapii uzależnień. Certyfikowany specjalista psychoterapii uzależnień, psychoterapeuta behawioralno-poznawczy (w trakcie certyfikacji), profilaktyk, wykładowca akademicki, współkierownik studiów podyplomowych „Psychologia uzależnień”, kierownik ds. merytorycznych ośrodka dla osób uzależnionych. W swojej pracy terapeutycznej, którą zajmuje się ponad 10 lat, szczególną uwagę przykłada do relacji terapeutycznej, czyli szczególnej więzi, jaka łączy pacjenta z terapeutą.
Z badań i obserwacji rozwoju dzieci wynika, że poczucie wartości stanowi bazową matrycę tego, w jaki sposób dziecko podchodzi do zadań i wyzwań rozwojowych oraz jak buduje swoje relacje z innymi. Poczucie wartości buduje się na podstawie ciągu interakcji dziecka z najbliższym otoczeniem i samym sobą, a faza jego integracji przypada na wczesny wiek szkolny oraz okres dorastania. Podczas wykładu, korzystając z ponad 30-letniego doświadczenia w pracy z rodzicami i dziećmi, Magdalena Sękowska poruszy następujące zagadnienia:
O prelegentce
Magdalena Sękowska – psycholog, psychoterapeuta, dyrektor Kliniki Uniwersytetu SWPS. Prowadzi psychoterapię indywidualną, psychoterapię par oraz pracę z rodziną. Wykorzystuje podejście systemowe, analizę transakcyjną, terapię narracyjną, terapię opartą na emocjach. W pracy z rodziną stosuje autorską metodę obserwacji dziecka w naturalnych warunkach rodzinnych i edukacyjnych. Dzięki temu uzyskuje relacyjną wiedzę na temat dziecka i stylu komunikacji panującego w relacjach między rodzicami a dzieckiem oraz między dzieckiem a rówieśnikami i nauczycielami. Współpracuje z zarządami i menagerami, wspomagając organizacje we wzmacnianiu kompetencji relacyjnych oraz przywódczych.
Bardzo często rodzice niepokoją się zachowaniem swojego nastoletniego dziecka, które w ostatnim czasie bardzo się zmieniło, jego wyglądem, który odbiega od przyjętej przez rodziców normy, wynikami w nauce, które ostatnio się pogorszyły oraz notorycznie nieposprzątanym pokojem. Rodzice upatrują przyczyn swojego niepokoju w dziecku, nie widząc niejednokrotnie tego, że wraz z dorastaniem dziecka potrzebna jest zmiana u rodzica.
Tematyka wykładu:
O prelegentce
Magdalena Sękowska – psycholog, psychoterapeuta, dyrektor Kliniki Uniwersytetu SWPS. Prowadzi psychoterapię indywidualną, psychoterapię par oraz pracę z rodziną. Wykorzystuje podejście systemowe, analizę transakcyjną, terapię narracyjną, terapię opartą na emocjach. W pracy z rodziną stosuje autorską metodę obserwacji dziecka w naturalnych warunkach rodzinnych i edukacyjnych. Dzięki temu uzyskuje relacyjną wiedzę na temat dziecka i stylu komunikacji panującego w relacjach między rodzicami a dzieckiem oraz między dzieckiem a rówieśnikami i nauczycielami. Współpracuje z zarządami i menegerami, wspomagając organizacje we wzmacnianiu kompetencji relacyjnych oraz przywódczych.
Rodzice karzą lub nagradzają dziecko, by zachowywało się w sposób społecznie pożądany, żeby przestrzegało zasad, norm i znało granice. W praktyce stosowanie nagród i kar bywa problematyczne, a rodzicom towarzyszy wiele dylematów związanych z tymi metodami wychowawczymi. Czy lepiej być nieugięcie konsekwentnym rodzicem czy raczej przyjacielem i partnerem dziecka? Dlaczego, mimo kar, moje dziecko nadal zachowuje się tak samo? Staram się nieustannie chwalić moje dziecko, ale ono jest wciąż nieposłuszne, dlaczego? Czy są jakieś inne sposoby dotarcia do dziecka? Wykład jest propozycją przyjrzenia się tym pytaniom oraz okazją do rozważań na temat tego, co jest szczególnie istotne w relacji z dzieckiem. Porozmawiamy o wychowaniu jako wyznaczaniu granic dziecku z uwzględnieniem zarówno jego potrzeb, jak i potrzeb rodzica. Przyjrzymy się też, jak zachować postawę szacunku wobec dziecka przy jednoczesnym szacunku dla własnych granic.
O prelegentce
dr Anna Kubiak – psycholog, psychoterapeuta systemowy w trakcie certyfikacji, adiunkt na Wydziale Zamiejscowym Uniwersytetu SWPS w Poznaniu. Jej zainteresowania koncentrują się wokół autodestruktywności, diagnozy psychologicznej i psychoterapii systemowej (zwłaszcza dzieci i młodzieży). Prowadzi badania naukowe dotyczące samouszkodzeń bez intencji samobójczej oraz autodestruktywności pośredniej. W ramach praktycznej działalności przez 10 lat pracowała w szkole podstawowej i gimnazjum. Obecnie prowadzi prywatną praktykę psychoterapeutyczną, gdzie pracuje głównie z dziećmi i młodzieżą oraz ich rodzicami. Jest członkiem nadzwyczajnym Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej.
Obowiązują zapisy przez formularz zgłoszeniowy:
Rodzicu!
xPodaj nam swój e-mail, a otrzymasz PDF "Miejsca Przyjazne Dziecom":