Wybierz miasto:

Miasto:

Weekend z dzieckiem w Świętokrzyskim

2021-04-07

Bliżej natury – spacer po kielecczyźnie

Nie każdy wie o tym, że kielecczyzna jest niezwykle urokliwa. Nawet my, mieszkańcy tego spokojnego miasta nie poznaliśmy jeszcze wszystkich perełek Kielc i okolic. Ze względu na pandemię koronawirusa oraz coraz większe obostrzenia, postanowiliśmy zrezygnować z dłuższych wyjazdów. Jednak jako rodzina kochająca podróże, nie mogliśmy odmówić sobie kilku wycieczek. Szukaliśmy miejsc, w których nie będzie tłumów. Dlatego, aby było fascynująco, a zarazem bezpiecznie, wraz 2,5 rocznym synkiem oraz córeczką w brzuszku, zdecydowaliśmy się na codzienne spacery po najbliższej okolicy oraz weekendowe jednodniowe wycieczki poza teren miasta, blisko natury.

1. Królewski DĄB BARTEK

Na szczególne wyróżnienie zasługuje wycieczka do jednego z najstarszych dębów w Polsce. "Bartek" rośnie na terenie nadleśnictwa Zagnańsk, ok. 15 km od centrum Kielc. Zgodnie z opinią ekspertów ma już ok. 700 lat. Jest to także z pewnością jedno z najpiękniejszych drzew w naszym kraju. Co w nim takiego szczególnego? Przekonajcie się sami!

Podobno pod jego cieniem odpoczywał Jan III Sobieski. A dziś wokół drzewa każdy może spacerować, odpoczywać i jednoczenie podziwiać dostojność "Bartka". My spędziliśmy tam miło niedzielne popołudnie.

2. Perzowa Góra i skalna legenda

Równie ważnym punktem innej niedzielnej wyprawy była wspinaczka na... Perzową Górę (ok.30 km od Kielc). Okoliczni mieszkańcy mocno wierzą w jej moc, która wielokrotnie ratowała ich życie i zdrowie za wstawiennictwem Świętej Rozalii. Idąc Głównym Świętokrzyskim Szlakiem w końcu trafiliśmy na kapliczkę św. Rozalii, znajdującą się wewnątrz skały. Jej wygląd był dla nas niesamowity.

Miejsce owiane jest legendą głosząca, że staremu Perzowi pasącemu krowy ukazała się biała postać, która wręczyła mu ogromny klucz i obiecała mu pozycję najwyższego przełożonego klasztoru, jeśli nie zlęknie się nadciągających dziennych zdarzeń. Gdy jednak rozległy się potężne grzmoty, pękające skały staczały się po zboczach góry, a z ziemi zaczęły wyrastać mury tajemniczej budowli, przerażony Perz uciekł za swoim stadem do wsi, odrzucając podarowany mu klucz. Wówczas góra znieruchomiała, a po kamiennych murach pozostały tylko ślady widoczne w grocie świętej Rozalii. I rzeczywiście, jeśli przyjrzycie się skale, w środku wygląda jak niedokończona budowla, są miejsca na obrazki, relikwie, skalne ławy do siedzenia. Ciekawe, nieprawdaż?

3. Pośród wonnych kwiatów - Ogród Botaniczny

Do kolekcji typowo przyrodniczych perełek w centrum Kielc, tym razem formowanych przez człowieka należy zaliczyć Ogród Botaniczny oraz Kadzielnię. To kolejny pomysł na ciekawy spacer z milusińskimi pomiędzy bujną roślinnością z różnych zakątków świata. Ogród powstał całkiem niedawno i nadal jest rozbudowywany. Za bilet wstępu zapłacimy 9 zł dla dorosłych i 6 zł dla dziecka (bezpłatne wejście do lat 5).

4. Tajemnicza i ekstremalna Kadzielnia

Jeśli jednak wolicie dodatkowe atrakcje - polecamy Kadzielnię w samym centrum Kielc. Poza spacerem wokół tzw. Skałki Geologów można umówić się na zwiedzanie jaskini z przewodnikiem lub zjazd tyrolką. W znajdującym się na terenie rezerwatu Kadzielnia Amfiteatrze odbywają się liczne koncerty i kabarety, jak np. Świętokrzyska Noc Kabaretowa, Festiwal Muzyki Tanecznej czy Sabat Czarownic. Organizowany jest też co roku Kadzielnia Sport Festiwal oferujący wspinaczki po skałach, leżenie w hamaku na wysokości czy przepłynięcie kajakiem po jeziorze szmaragdowym. Warto odwiedzić Kadzielnię w dzień lub po zmroku.

5. A może by tak do ZOO?

Dla bardziej rozbrykanych i ciekawskich maluszków proponuję również odwiedzenie Leśnego Zacisza, znajdującego się ok. 20 km od Kielc w miejscowości Wygwizdów. W tym niezwykłym zoo zadziwiła nas ilość i różnorodność mieszkających zwierząt, m.in. małp, kangurów, wielbłądów, strusi, zebr. Jest nawet i lew! Bardzo podobała nam się edukacyjna ścieżka spacerowa, a także to, że zwierzęta były na dużych wybiegach a nie w klatkach.

Dodatkowym atutem jest duży plac zabaw dla dzieci, a także zjeżdżalnie z kulkami w zamkniętym pomieszczaniu (my byliśmy w zoo w deszczowy dzień, więc skorzystaliśmy głównie z tej zabawowej dziecięcej atrakcji). No i wolno chodzące pawie, za którymi spacerował nasz synek oraz kucyki i kózki, które można było głaskać i dokarmiać specjalnym pokarmem. Z pewnością jeszcze tam wrócimy!

6. Powrót do przeszłości – Muzeum Wsi Kieleckiej

Jeśli chcecie pokazać dziecku, jak dawniej wyglądała polska wieś i pod względem natury i zabudowań – musicie z pewnością zawitać do skansenu w Tokarni. Niemalże co weekend w tym niezwykłym parku etnograficznym organizowane są ciekawe wydarzenia, związane z dawnymi dziejami, promowaniem sztuki regionalnej, itp. Dodatkowymi atrakcjami są koncerty muzyki na żywo, pokazy rzemieślnicze, tańców regionalnych i narodowych, budki z regionalnymi produktami. Warto cofnąć się w czasie i spędzić tam przyjemny dzień. Przed wejściem głównym można skorzystać z oferty restauracji i hotelu, my jednak zawsze smakujemy regionalne wyroby proponowane przez sprzedawców budek.

Takie jednodniowe wycieczki po kielecczyźnie w województwie świętokrzyskim są na 6 z plusem! A co najważniejsze – dzięki nim jesteśmy jeszcze bliżej natury!

Autorka zdjęć i tekstu -Iwona Ułamek- uczestniczka konkursu wakacyjnego Poleć i Wygraj Wakacje

Zapisz się do newslettera

Zapisz się do naszego newslettera, a otrzymasz PDF „Miejsca przyjazne dzieciom i rodzicom”.